PANIEK EN EERSTE KEER “SURFEN” – MIJN FAVORIETE MOMENTEN IN BALI

lipstick on a budget.png

Flashback naar twee weken geleden: yours truly in het tropische Bali. Mijn favoriete momenten die ik op het Indonesische eiland heb beleefd, lees je *verrassend trommelgeroffel* hier.

 

Op de luchthaven aankomen, en je taxichauffeur niet meteen vinden. Ohno, is dit even een déjà vu.  Wacht even? Déjà vu? Lees deze blogpost over Kaapstad en je bent weer mee.

Ik controleerde de checklist van de reisorganisatie wat ik moest doen in het geval dat mijn taxichauffeur (tijdelijk) spoorloos was:

Stap 1: niet panikeren. Realiteit: niet panikeren is faliekant mislukt.

Stap 2: bel naar dit nummer. Realiteit: ik kon dit nummer gek genoeg niet bereiken, alsook lieve andere taxichauffeurs die me wilden helpen.

Stap 3: voeg de reisleider toe op Facebook. Realiteit: WiFi waar ben je?!

 

Na een uur vol stress heeft de helpdesk van de luchthaven me geslaagd kunnen helpen. Door onverklaarde mirakels stond mijn taxichauffeur er plots wel. Tiens tiens. Maar goed. Eind goed, al goed. Het Balinees avontuur kan eindelijk beginnen! Laten we maar meteen even spurten naar mijn favoriete momenten:

 

 

5. DE RUSTGEVENDE RIJSTVELDEN

Wij hebben onze vruchtbare aardappelvelden, zij hebben hectares vol rijst. Hun rijstvelden hebben iets rustgevend. Zeker wanneer blijkt dat er net op dat moment enkele boeren aan het oogsten zijn. Deze rijstboerfoto’s behoren dan ook tot mijn favorieten van deze reis. Ik vond dit moment zo onverwacht en puur. Geen enkel ander woord of zin maakt deze rijstveldwandeling nog magischer.

 



Op dit moment was ik in de buurt van Lovina, maar rijstvelden vind je bijvoorbeeld ook in Ubud. 

 

 

 

4. LET’S GO SURFING (OF IETS WAT ER OP LIJKT)

Mocht je een trouwe lezer zijn (enthousiaste merci hiervoor!), dan weet je dat ik niet het meest sportiefste of elegantste aardbolwezen ben. Ik doe ondanks alles elke dag mijn best om dit toch een beetje te camoufleren. Helaas was de surfdag niet verdoezelend van aard.

De surfinstructeur leerde ons kennismaken met de chicken leg, qua leermethode gelijkaardig met de pizzapunt tijdens de skilessen. Mijn langdurige waterangst heeft me niet te veel gedwarsboomd tijdens die eerste pogingen. Trotsmomentje jawel. Al snel wilde de surfinstructeur naar de volgende stap: de fameuze chicken leg. Met andere woorden: staan op dat board.

Wel sir, no chicken for me. Today. Ik bleef liever een beetje liggen op het surfboard. Voor mij was het al een grote stap dat ik deze waterrijke activiteit durfde. Misschien niet de meest stoere manier van “surfen”, maar kan mij niet schelen. Surfen in babysteps gebeuren.

 



Eerlijk gezegd lijkt het mij vrij onduidelijk waar we hebben gesurft. Foei reisorganisatie! Ik heb een voorgevoel dat dit nog in de buurt van Kuta was, maar op de officiële documenten staat er Canggu. En dat was zeker niet het geval, trust me. 

 

 

 

 

3. ZWOEGEN OP DE MOUNT BATUR

De dag waar mijn conditie zo voor had gevreesd. Uiteindelijk bleken die zorgen voor niets nodig want het beklimmen van de actieve vulkaan (voor de zonsopgang) is vlot verlopen. Duizendmaal hoera! Ook duizendmaal respect voor de gidsen die de Mount Batur elke dag beklimmen en de toeristen die het iets moeilijker hebben ontzettend goed helpen.


 

 

2. EILANDHUPPELEN NAAR GILI T

Gili Trawangan: een eiland zoals ik mij een eiland had voorgesteld. De tempo van het eiland wordt bepaald door het gebruik van “kofferpaarden” en vintage fietsen. Ontzettend laidback dus, want gemotoriseerde voertuigen zijn er niet welkom.

Het water was zo blauw, dat ik na een kwartier besefte dat ik nog een aantal dagen zo kon verwonderd zijn. Op Gili Trawangan kan je die semi-verplichte schommelfoto nemen bij zonsondergang (bijna guilty), heel veel snorkelen (niet guilty) en een ritje doen met paarden (niet guilty) of een tweewieler (guilty). Je kan er ook Gili Air en Gili Meno bezoeken. Er zijn dus genoeg keuzemogelijkheden op dat kleine aardparadijs. Voorlopig blijken er heel wat renovatiewerken aan de gang op het eiland, dus wees niet verrast mocht je hier binnenkort op bezoek gaan. Het lijkt soms wat op een werf.

 

Nog eens terug over de “kofferpaarden’. De paarden worden gebruikt om toeristen met enorm zware koffers te bedienen. Geen enkel van deze dieren zag er gezond uit. Ik wandel nooit graag rond met een zwaargewicht, maar liever sukkelen met mijn bagage dan mee te doen aan dit soort van dierenmishandeling. Je doet wat je wilt, maar ik steun deze vorm van toerisme niet.


 

 

 

1. LOCALS BEZOEKEN

Mijn favoriete dag zonder twijfel. Ik ben in mijn figuurlijke nopjes als ik bij de lokale bevolking mag ontdekken wat voor hen normaal is. Ik hou van de rijke verschillen in vergelijking met onze cultuur. En ook een beetje heel veel van hun eten. Eerlijk gezegd. Ik kan me amper herinneren wanneer ik zoveel heb gegeten behalve dan in die Gentse pitabar.

 

 

Zeker ook het vermelden waard

Ubud Monkey Forest 


 

Uluwatu tempel

 

Ulun Danu Bratan tempel

 

Tanah Lot tempel



 

 

Afdingen op de marktjes in Ubud

 

 

Dolfijnen spotten (Lovina)

 

 

MIJN INDRUK OVER DE BALIREIS?

Bali is ontzettend mooi, en de bevolking enorm respectvol. Het Indonesische eiland is dan ook terecht een droombestemming. Ik wil er zeker teruggaan! De groepsreis (Balintro) was misschien niet altijd even leuk omdat we weinig vrijheid hadden, maar hey weinig klagen over die kleine dingetjes. Ik was in het exotische Bali *plaats je favoriete vloekwoord hier*.

 

 

Oja bekijk hier mijn sfeervideo:

 

 

Q: Ga jij binnenkort naar Bali/ Gili T? Of ben je er al eens geweest? 


5 gedachtes over “PANIEK EN EERSTE KEER “SURFEN” – MIJN FAVORIETE MOMENTEN IN BALI

  1. Jenny - ikreis.net zegt:

    Rijstvelden zijn fantastisch 💚 Vooral die bij Jatiluwi. Maar misschien is dat alleen maar omdat ik er heb gewoond…

    Dat surfstrand lijkt niet echt op Kuta, daar is meer bebouwing. Ach, de Balinezen weten soms zelf niet waar de gemeentegrens ligt, daar zou ik me niet druk om maken.

    Liked by 1 persoon

  2. Lys zegt:

    Zo een paradijs!! Echt prachtig & leuk om te lezen dat je een geweldige reis had :D ik wil ook heel graag naar Bali / rondtrekken in Zuidoost-Azië, dat moet zo speciaal zijn om de plaatselijke gewoonten en het lekker eten van de verschillende landen te ontdekken. P.S. Supermooi die foto van jou bij de zonsopgang!

    Liked by 1 persoon

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

