HI SINGAPORE! (+VIDEO)

lipstick on a budget (2).png

Na mijn avontuur in Lissabon besloot ik om een ander werelddeel te ontdekken. Ik koos voor de regionen waar noedels en rijst prominenter zijn, en de temperaturen hoger liggen. Mijn eerste stop in Azië? Singapore!

 

Het is bijna een jaar geleden dat ik als ongeduldig mens met veel tegenzin 7 à 8 uur moest wachten in Doha voor ik mijn volgend vliegtuig richting Kaapstad kon betreden. Gelukkig werd dat wachten iets minder saai toen ik een Singaporees ontmoette. Twee uur lang hebben we over reizen en verschillende culturen gepraat. Net voor ik naar Indonesische eiland Bali ging, besloot ik om die vriend maar eens op te zoeken. Met veel plezier werd ik helemaal ondergedompeld in de (eet)gewoonten van het meest kleine land van Zuidoost-Azië.

 

 

 

MAANDAG 29 MEI – GARDENS BY THE BAY

Toen ik de auto uitstapte ontdekte ik al snel dat de temperaturen tropisch hoog liggen. Iedere keer dampten de glazen van mijn bril aan toen die in contact kwamen met de dagtemperatuur, iets wat tijdens mijn tripje in Singapore grappig bleef.

Vrijwel meteen vroeg mijn persoonlijke gids me om lokale fruitsoorten en gerechten te proberen. Voor yours truly – miss kieskeurig in eten – een ware uitdaging. Gelukkig hebben een aantal proevertjes mij oprecht kunnen charmeren.

Singapore is voornamelijk heel veel business, en hoge gebouwen. In het midden van dat hectisch gedoe heb je Gardens by the Bay. Hun futuristische Central Park. Toevallig was daar net een lichtshow aan de gang, maar iets in mij zegt dat dit ofwel:

 

1.) niet vaak in de media is gekomen

2.) een spontaan idee was

want erg veel mensen waren er niet.

 

IMG_4880.JPG

Singapore’s skyline

IMG_4871.JPG

De iconische en science-fiction waardige bomen met het luxueuze Marina Bay Sands op de achtergrond

IMG_4884.JPG

Je kan ook wandelen in het winkelcentrum die gekoppeld is aan het Marina Bay Sands resort. Eerlijk? Zoveel luxe maakt me bepaald niet enthousiast. Persoonlijk sta ik niet echt wild van dat fancy gedoe. Maar goed, het is iets dat hoort bij Singapore.

Hoppa, snel dat goedkoop bed in met onbekende snurkende kamergenoten. Singapore on a budget jawel.

 

 

 

DINSDAG 30 MEI – HAW PAR VILLA & HAIJ LANE

Vroeg in de regenachtige ochtend gingen we richting Haw Par Villa. Een gratis park over Chinese mythologie die misschien wel al de beste jaren achter de rug heeft. Hoe dan ook ik ben altijd into storytelling, en dus was ik benieuwd naar de leerrijke verhaaltjes.

Het hoogtepunt van de wandeling is misschien wel 10 Courts of Hell. Mijn Singaporese vriend aka persoonlijke gids vertrouwde me toe dat hij als kind met veel angst deze plek heeft bezocht. Toevallig maakte ik kort na zijn story time wel erg kleine stapjes richting hel. Ik ben misschien iets ouder maar ik wist niet wat me te wachten stond.

De hel in a nutshell. Ben je een goed mens? Dan staat het paradijs op je te wachten. Baanbrekend verrassend. Naargelang je slecht gedrag krijg je een bepaalde straf. Sommige straffen zijn echt gruwelijk. Ik vroeg me (terecht) af hoe gezond de geest was van de bedenker. Algemeen verdicht: de angst van mijn persoonlijke gids als kind was helemaal terecht.




 

De volgende stop is Haji Lane. Een straatje vol creatieve pop-ups en street art. Ik was helemaal in mijn element. Mocht je ooit in Singapore zijn, dan moet je dit zeker een kans geven!

 

 

 

Daarna gingen we een bezoekje brengen aan Chinatown. Misschien wel de plek om goedkope souvenirs te kopen in Singapore. Tip: je kan in de shops enkel cash betalen. Biljetloze ik heb hier dus geen slag kunnen slaan. Helaas.

 

 

 

 

 

WOENSDAG 31 MEI – ZONDER GÊNE CHILLEN

Het is hier nog warmer dan de vorige dagen. Shit. Singapore lijkt op een Turks stoombad, maar dan zonder de heerlijke helende kruidengeur. Neen, het is eerder een bad vol mensenzweet. Een ironische hoera is hier wel op zijn plaats.

Mijn gids moest even voor werk op verplaatsing en dus kon ik de stad alleen verkennen. Ik besloot om de buurt Little India te ontdekken. Al snel bleek ik te moe en te onervaren op vlak van warm weer om de dag nog verder te trotseren. Richting hostel. Of beter: richting airco.

Ik koos ervoor om de muziekdocumentaire ‘California Love’ van Stijn Van De Voorde te bekijken. Ik voel me eerlijk gezegd niet schuldig dat ik de stad die dag geen waardevolle kans heb gegeven. De vorige dagen waren ontzettend druk, en ongestoord chillen mag ook eens. Zeker wanneer je amper kan slapen. Thanks snurkende Indiërs in kamer 302.

 

 

DONDERDAG 1 JUNI – MET EEN SLAAPKOP RICHTING DENPASAR

Met eerste schooldag stress richting luchthaven. Ik ben zo benieuwd naar de groep. En naar Bali natuurlijk!

 

 

 

Mijn algemene indruk over Singapore

  • business stad met erg weinig corrupte gevallen – je zou maar durven om iets tegen de regels te doen.
  • work work work is hier een understatement. Vaak zie je jonge mensen met drukke en belangrijke jobs zich kapot rennen in de stad, want dat is hun enige moment van vrije tijd. Ik vrees dat het stresslevel in deze stad onrustwekkend hoog ligt.
  • veel tolerantie tegenover de verschillende culturen en godsdiensten, daar kunnen wij nog zeker uit leren.
  • gebrek aan creativiteit. Eigenlijk merk je dit wel een beetje in de stad. De nieuwe Singaporese generaties zijn erg gefocust om altijd efficiënt en voornamelijk wetenschappelijk minded te zijn. Toen ik dit hoorde, brak mijn creatief hart hier wel een beetje van. Ik zou school niet echt hebben kunnen overleefd met enkel wiskunde en economie. Gelukkig is het momenteel een werkpunt in het onderwijs. HOERA!


 

 

 

Te weinig tijd om dit te bezoeken

  • het toeristische Sentosa (met Universal Studios)
  • vooral een kwestie van beperkt kledingbudget en andere money money prioriteiten: De Furla winkel. Want ik wil ooit daar mijn eerste designertas scoren.

 

 

Bekijk hier de sfeervideo over Singapore. Volgende blogpost en bijhorende video gaat over het exotische Bali yay yay!

Q: Heb jij al Singapore bezocht? 

4 gedachtes over “HI SINGAPORE! (+VIDEO)

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

