BOEKENTIP: MADAM BAKSTER – THE GUILT-FREE BAKERY

lipstick on a budget (12).pngAfgelopen vrijdag is het eerste boek van de guilt-free bakkerij Madam Bakster voorgesteld aan het publiek. Mijn eerste indrukken lees je hier.

 

Precies een jaar geleden kreeg ik een berichtje van bloggersvriendinnetje Jana (van Beyoutifool): “Jennifer, er is zondag een high tea met lekkere taartjes van een blog genaamd Madam Bakster. Wil je mijn +1 zijn?”. Thee: yes. Taartjes: twijfelachtig. Ik ben een grote fan van alles wat lijkt op chips. Die typische slagroomtaart tijdens een standaard familiebezoek is minder mijn ding. Maar onder het diepgaande motto ‘yolo’ stond ik die zondagnamiddag paraat.

 

Laura, de bedenkster Madam Bakster heeft met haar originele bakcreaties een verrassende indruk nagelaten. Want dit lust de kritische zoutliefhebber in mij wel. Nu zijn we tientallen verkooppunten, een eigen koffiehuis en boek verder. Het boek is een welverdiend toevoegsel aan het succes van de Gentse student-ondernemer van het jaar 2016. Afgelopen vrijdag ging ik als supporter van het eerste uur (of was het eerste tussendoortje?) op bezoek in het koffiehuis waar de boekvoorstelling plaatsvond.

 

 

Op de boekvoorstelling bleek nog maar eens duidelijk dat Laura met heel veel liefde experimenteert in de keuken. Thuis deed de bakoven onmenselijk veel overuren en dus was een eigen bakkerij wel vroeg of laat een ding. Dat ze nu een eigen boek heeft, wordt toegejuicht door heel wat fans. Op de eerste dag merkte ik al dat er een aantal mensen met meer dan één exemplaar naar huis gingen. Overtuigd dat ze nog veel kunnen leren van haar uitzonderlijk stukje creativiteit in de wereld van de patisserie, en dat ze nog iemand extra blij kunnen maken met een Madam Bakster boek.

 

Waarom zou je dit boek een kans moeten geven?

  • Die zonnige dagen vol heerlijke brunch-en picknick dates zitten er aan te komen. Madam Bakster heeft voor beide hartjesmomenten een volledig hoofdstuk bedacht. Inspiratie genoeg!
  • Heb je iets te vieren of heb je een geslaagd extraatje nodig voor bij de high tea? Wel ja, ook over die twee zaken is er een uitgebreid stukje geschreven.
  • Je kan zelf eens ontdekken dat genieten van dessertjes niet gelijk staat aan schuldig voelen. Of te weten komen wat je moet doen om je eigen golden milk te maken, want het boek is ook DIY drankjesproof.
  • Het is veganfriendly, vrij van geraffineerde suikers en lactose. Om het dan nog niet te hebben over bepaalde ingrediënten met exotische namen zoals aquafaba. Geen nood, je hebt geen FBI skills nodig om dit goedje te vinden.
  • De gezellige Pinterestperfect foto’s doen je verlangen tot die volgende bijeenkomst met je heilige inner circle.
  • Het is niet het zoveelste bakboek. In dit boek voel je de passie, het experimenteren en het vele harde werk. Het persoonlijk verhaal van Laura was de grote drijfveer in dit succesverhaal, en dat maakt volgens mij hét verschil.
  • Heel eerlijk. Ik probeer voor een goed evenwicht te zorgen als het gaat om de verhouding gezond-ongezond voedsel. De ene week lukt mij dat beter dan de ander. Zelf ben ik nogal kritisch tegenover gezondere dingen, want het moet mij extra overtuigen dat het lekkerder is dan een fattyrijke variant. Maar ahja, ik kan echt geen slecht woord brengen over dit concept. Top vind ik het. Ik hoop jij ook!

 

 

 

Heb ik je warm gemaakt voor wat guilt-free geluk of was je al een fan? Sinds dit weekend kan je het boek scoren in het Madam Bakster koffiehuis (Brabantdam 142 in Gent) en heel binnenkort in je boekhandel.

24,5 euro – uitgeverij Kannibaal.

 

 

5 gedachtes over “BOEKENTIP: MADAM BAKSTER – THE GUILT-FREE BAKERY

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

