OFFLINE IS HET NIEUWE ZWART

Sociale media zijn zoals die ene bad boy. Leuk, aantrekkelijk maar te veel aandacht aan het ding, doet je allesbehalve goed. Sinds ik het boek ‘Leven zonder smartphone stress’ las, doet het gegeven me wat nadenken…

 

Heerlijke tunes van Foals op de achtergrond. Twijfels treden op de voorgrond. Een kleine twijfel die snel op te lossen is: wanneer plan ik opnieuw een ‘socialemedialoze’ dag in? Vorige maand heb ik mijn smartphone bewust meer dan 24 uur niet gebruikt. Erg uitzonderlijk is dat. Alhoewel ik de laatste tijd stiekem blij ben wanneer ik mijn kleine computer ben vergeten want dat betekent geen sociale media stress. Volgens mij vragen deze anti-gevoelens naar een tijdelijke break-up, niet? Concreet op die ‘socialemedialoze’ dag: WiFi zette ik uit, SMS’en kon ik nog wel want ik wilde toch nog een klein beetje bereikbaar zijn voor de praktische zaken. Mijn mémé (ja, ik zeg oma zo) durft wel eens een SMS’je te sturen voor mocht ik alweer te laat vertrokken zijn en iemand onnodig onrustig maken, wil ik niet. The good girl I am. 

 

 

Ik hou van sociale media maar ik haat het fenomeen op zijn minst evenveel. Waarom het allemaal toch altijd mooier maken? Wat is er mis met realiteit? Op mijn kanalen probeer ik een gezonde balans te creëren. I try. Zoals ik eerder al in een vorig blogpost vertelde, die ene mooie selfie is zeker geen schande maar ‘dubbele kin zelfjes‘ horen daar ook zeker eens bij. Mensen delen mee in jouw vloekmoment, maar zijn er ook bij wanneer je een topavond beleeft. Oprecht zijn, lijkt mij de beste filter op sociale media.

 

Hoe dan ook. Die zaterdag in november bracht ik volledig offline door. Bijna volledig, ik gebruikte toch nog een beetje internet om spellingsfouten te checken en research te doen voor een volgend Told You So artikel. Enkel dus voor het broodnodige. Het resultaat?

 

CONCENTRATIE. Wat een uitvinding mensen! Het bestaat dus wel degelijk maar daarvoor moet je eerst tijdelijk van deze online wereld verdwijnen. Ik was productiever dan anders, en op het einde van de dag ook terecht trots op hetgeen wat ik die dag wel heb gedaan. Ik voelde me niet meer schuldig om de vele opdrachtjes die nog mijn to-dolijst vervuilden. Mijn offline dag werd beloond met een avondje bioscoop. Tijdens die avond viel er mij nog een voordeel op: je beseft meer wat er rondom je gebeurt eens je dat digitale verlengstuk niet gebruikt. Niets vervelender dan een leuk verhaal te vertellen met de halve aandacht van je gesprekspersoon. En ja, we zijn allemaal schuldig.

 

 

Het lijkt mij wel handig om de smartphone wat minder actief te gebruiken zodat er meer kan worden genoten van hetgeen wat wij de gezelligste periode van het jaar noemen namelijk kerst! Want offline is het nieuwe zwart: tijdloos.  

 

 

9 gedachtes over “OFFLINE IS HET NIEUWE ZWART

  1. Lys zegt:

    Mooie vergelijking :p bewuste internetloze dagen zijn ook zeldzaam geworden hier… Eigenlijk wordt sociale media gebruiken snel een ferme tijdsverspilling voor je ’t goed en wel door hebt. Kan dus soms ongelooflijk deugd doen als er een dag voorbij is en je beseft dat je je GSM nauwelijks bekeken hebt :D

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Inderdaad, verspilling is het vaak en de dagen wanneer we dat dingetje het minst gebruiken zijn inderdaad de beste!! Probeer eens eentje te doen :) het is wel leuk, zo anders. XOXO

      Like

  2. It's a knot zegt:

    Ik had het er gisteren nog over met vriendinnen: ik heb zo’n spijt dat ik nooit of niet langer heb weerstaan aan de smartphone. Een paar onder hun hebben een ‘bakske’ (een gsm om alleen mee te sms’en en bellen). Ik kan best jaloers zijn op -inderdaad- hun concentratie en dat zij in mindere mate beïnvloed worden door sociale media… Toch 1 voordeel aan de blok die eraan komt, dan heb ik namelijk het karakter om mijn kleine computer (leuk gevonden!) uit de buurt te houden. 😉 Jij kunt onderwerpen als dit zo goed aanhalen, meid! Love it X

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Dat deed ik ook altijd. Mijn gsm zo ver mogelijk uit mijn buurt. Succes alvast!! En superlief van jou hihi. Beetje hersenspatsen die ik graag met jullie deel ☺️😘. Happy weeekend! XOXO

      Like

  3. naomiinwonderland zegt:

    Ik doe het héél erg soms. Maar nu is het echt moeilijk omdat ik social media gewoon altijd nodig heb voor m’n werk…. maar vroeger kon ik gemakkelijk m’n telefoon voor zo’n 48u uitleggen, en dat was echt héérlijk. Gewoon geen social media stress, ja hoor dat heb ik… gewoon super.

    Like

  4. Naomi zegt:

    Truth! Hoeveel ik van mijn smartphone hou, ik kan er ook op vloeken. Sms’jes die je wel opmerkt maar geen zin hebt om te antwoorden, meldingen die binnenstromen als water in een lek roeibootje. Het is soms dweilen met de kraan open aka meldingen openen om nadien te merken dat er alweer een aantal nieuwe in de wachtrij staan.
    Daarom probeer ik op zijn minst op café of in sociale bedoeningen mijn gsm in mijn jaszak te laten. Soms best kut dat je dan op het einde van de avond wat geërgerde vrienden hebt die vroegen of je in het laat nog iets zou doen en dat je dat dan fout liep, maar je hebt tenminste een fijne en meldingloze avond met die ander vrienden gehad. Hehe.

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Jaa, kiezen is verliezen zoals ze zeggen hé. Daarom dat ik SMS wel nog gebruik op zo’n offlinedag zodat ik bereikbaar was voor praktische zaken als voor afspraakjes hoewel ik meestal met mijn vrienden praat op Whatsapp (hmm). Op SoMe had ik echt wel een ‘frigogevoel’ = je kijkt later eens terug maar alles is nog hetzelfde.Tof dat je een meldingloze avond had met de volle aandacht voor je andere vrienden. They appreciated it for sure, hahah :D

      Like

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

