Q&A: HOE IK GELD VERDIEN MET BLOGGEN?

4 X.png

Deze week deed ik een oproepje met de vraag of jullie vragen voor mij hadden. Elk thema mocht besproken worden maar blijkt dat er vooral vragen zijn over bloggen en hoe ik dat allemaal doe in combinatie met mijn social & work life. Hierzo jouw vragen en mijn antwoorden!

 

Wat voor een werk doe je? (Sofie)

Na mijn studies communicatie heb ik er bewust voor gekozen om tijdelijk werk te vinden. Ik wil(de) nog zoveel van de wereld zien en mezelf nog een soort van Erasmuservaring geven die ik tijdens mijn studentenperiode niet heb gehad. Ik heb momenteel een fulltime kantoorjob tot volgend jaar. De reisplannen zijn in de maak en eens het allemaal zeker is, laat ik dat hier wel weten. Ik krijg niet altijd begrip voor mijn keuze maar echt, het is mijn leven. Mensen uit mijn inner circle weten hoelang ik al spaar en hoop om ver te reizen. Andere: don’t care.

 

 

Hoe combineer je dat met je werk? (Fobe)

Hoe is een goede vraag. Ik doe het gewoon. Soms met een enorm vermoeide blik en wallen incluis. De afgelopen maanden waren ontzettend druk door mijn gekke levensmengelmoes van: 1) een fulltime job 2) stage bij het Nederlandse mediabedrijf Mama Media Group. Ik vertaal er de teksten van Erg Nederlands (also known as Hollands) naar Vlaams Nederlands voor een opkomend project 3) teksten schrijven voor Told You So en voor Lipstick on a budget. Heel af en toe sprak ik af met vriendinnen maar veel te weinig. Ik was te moe. Daar moest verandering in komen. Ik plan mijn week nu zodanig in dat ik elke avond afwissel van werk zodat ik meer vrije tijd heb in het weekend. Maar het is zeker en vast een uitdaging!

 

 

Waardoor wou je beginnen met bloggen? (Sofie)

Ik heb altijd graag geschreven. Ik volgde vroeger al erg snel online platforms en het is altijd blijven kriebelen om het zelf ook eens te doen. Heel vaak heb ik tegen mezelf gezegd dat ik het beter niet zou doen hoewel ik eigenlijk uren naar beautyvideo’s kon kijken en enorm veel artikelen over make-upproducten las. Daarom koos ik ervoor om het te hebben over die vrolijke dingen. En mij ook minder aan te trekken wat andere mensen er zouden over zeggen. Niets is vervelender dan je blijven afvragen ‘Wat als?’, toch? Ik wil tonen dat je een make-up fan kan zijn zonder een erg typische ‘schminkdoos’ te zijn en dat niet iedereen een stash wil bezitten met Yves Saint Laurent en Chanel make-up. Budget make-up blijkt na een jaartje bloggen te beperkt voor mij en nu schrijf ik intussen over allerlei budgetproducten die mij een vermelding waard lijken en over alledaagse gedachten. Een verslagje over mijn laatste reisje kan er ook heus bij. Vroeger schreef ik voor mezelf. Dat nu mijn schrijfsels online te vinden zijn, vind ik nog altijd een beetje gek en daar moet ik soms wel nog aan wennen.

 

My happy place :)

 

 

Hoe financieer je een blog? – domein, werkuren, …  (Eva)

Helemaal niet! Ik heb nog een gratis versie van WordPress en dat zal ook nog even zo blijven. Als ik hier iets professioneels wil van maken, wil ik daar meer tijd voor hebben en dat is er momenteel niet. Een eigen domein hebben en dus dat aanhangseltje wordpress op het einde van mijn link zien verdwijnen, zou op termijn wel top zijn. Dat wel. Er zijn wel bloggers die dit doen en dat is altijd een mijlpaal voor die persoon, meer dan terecht!

 

 

Krijg je producten gesponsord of word je betaald door horecazaken om over hen te bloggen? (Eva)

Nada. Ik ben een kleine blogger en dus ben ik voor merken niet zo interessant. Jammer genoeg zit het wereldje zo in elkaar, denk ik. Onlangs heeft blogster Elfi De Bruyn hier nog over haar zegje gedaan op Facebook, echt eens lezen want het is een eerlijke blik op het bloggerswereldje! Ik ga dus op eigen houtje naar horecazaken die ik erg leuk vind en waarvan ik vind dat ze meer ‘online zichtbaarheid’ verdienen. Dat is ook zo met budgetvriendelijke producten. Ik koop alles zelf en mocht ik in de toekomst producten krijgen van merken/PR-bureaus dan wil ik daar altijd eerlijk in zijn. Mochten ze mijn transparantie niet appreciëren, dan stuur ik het pakketje maar netjes terug. Honesty is the best policy vind ik.

 

En is dat het verdere doel? (Eva)

Momenteel niet. Ik wil eerst nog wat werken aan vormelijke zaken vooraleer ik die stap zou zetten. Mijn website mooier maken bijvoorbeeld. Ik wil dan ook iets meer tijd maken voor in mijn blog vooraleer ik naar een level hoger ga. Dus is mijn titel van deze blogpost eigenlijk totaal niet van toepassing en meer als een grapje bedoeld :).

 

Waar inspireert je om elke keer een top blogpost te schrijven? (Niels)

Sowieso de regel van kwaliteit boven kwantiteit gebruiken. Ik heb soms zoveel ideeën maar zo weinig tijd om alles uit te schrijven. Ik schrijf dan die inspiraties kort in een notitieboek neer en plan in wanneer ik dat zou publiceren. Dus als je inspiratie hebt, neem je tijd ervoor. Elk onderwerp verdient de nodige aandacht. En wat me inspireert? Hmm. Eigenlijk allerlei producten of zaakjes die het anders aanpakken dan de norm. Ik schrijf ook wat ik denk. Ik heb geen filter wanneer ik schrijf maar des te meer in real life. 

 

Beste dat je overkomen is dankzij bloggen? (Sofie)

De boost in mijn zelfvertrouwen. Ik ben nog altijd niet een van de meest zelfzekere mensen die je ooit zou ontmoeten maar er is toch iets veranderd. Ik merk het op persevenementen die ik bijwoon in naam van Told You So. Vreemde mensen aanspreken, zou ik drie jaar geleden nooit gedurfd hebben. Dat ik zelf merk dat ik groei als persoon, dat vind ik zonder twijfel het beste. Ik zou die boost ook niet krijgen mocht ik niet zo’n lieve complimentjes krijgen van mensen die mijn blog lezen. Sommige lezers ken ik persoonlijk, andere niet. Dan vraag ik mij eerlijk gezegd altijd af hoe ze mij hebben gevonden. Eigenlijk lezers hebben buiten mijn persoonlijke kring, dat is best ook wel straf en vooral erg leuk.

 

 

Leukste compliment die je ooit kreeg? (Sofie)

Moeilijke vraag. Elk complimentje doet me echt blozen. Recent mocht ik lezen dat mijn blik als blogger erg verfrissend is. Op Twitter mocht ik lezen dat iemand mijn blog superleuk vond hoewel hij normaal niet zo’n dingen leest. En mensen uit mijn persoonlijke kring spreken me dan aan over mijn schrijfstijl. Ik kan echt niet kiezen want ik vind het allemaal zo lief! Echt dankjewel aan iedereen die feedback gaf. Ik waardeer het enorm!

 

Welke blogpost ben je het meest trots op? (Sofie)

Oké, ik heb een keuzeprobleem. Ook bij deze vraag kan ik niet kiezen. Sowieso zou ik gaan voor een persoonlijke blogpost waar ik mijn kleine frustratie met jou deel. Die blogposts vind ik de moeilijkste want tijdens het publiceren vraag ik mij af of het eigenlijk wel interessant is wanneer ik zaag over inwisselbare Instagramwijven of wanneer ik lichtelijk geshockeerd ben nadat twee kleine jongetjes mij ‘schminkdoos’ hebben genoemd. Als ik dan later de reacties lees, geef ik mijzelf stiekem (nu niet meer zo stiekem) een spreekwoordelijk schouderklopje. Om eigenlijk tegen mezelf te zeggen ‘Zie dat het nu niet zo moeilijk was om op de publiceerknop te drukken’. Ja, die twee die ik net heb genoemd, die vind ik de leukste.

 

Als je kon dromen, wat zou je graag nog willen doen als blogger? (Fobe)

Ha, nu mag mijn fantasie nog eens voor 100 % werken. Wel, als ik ooit zo groot zou mogen worden dan zou ik een eigen make-up lijn willen hebben. Heel erg selectief in aanbod en cruelty free. En natuurlijk zou ik willen beginnen met *voorspelbaar trommelgeroffel* … lippenstift! Maar let’s be honest, dat zal niet gebeuren haha. Nee, ik hoop gewoon dat ik dit nog jaren zal doen en nog meer mensen mag aanspreken. En ik hoop in de toekomst samenwerkingen aan te gaan met eerlijke merken waar ik enorm in geloof.

 

18 gedachtes over “Q&A: HOE IK GELD VERDIEN MET BLOGGEN?

  1. naomiinwonderland zegt:

    Ik heb je nog maar net “ontdekt” op Instagram MAAR WAT SCHRIJF JIJ LEUK. Ik ben fan :’D blogs zoals die van jou ga ik oprecht véél liever lezen dan sommige van die (heel mooie daar niet van) professionele blogs omdat a) daar het schrijven gewoon heel wat minder is.. ja hoor, ik snap het ook niet of b) die gewoon echt in elk artikel, in elke insta posts 3489358 dingen gaan promoten. Ook goed en chapeau want ook daar steekt tijd achter maar, zelf een Q&A van iemand zoals jij vind ik echt veel gezelliger om te lezen. Nu ga ik even andere, oudere posts lezen van je xxxx

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Duizend blozende en gelukkige emojis bij deze reactie. Echt ik ben fan van jou!!! Even fangirlen over elkaar, why not! Ik ben echt blij om een blogger te hebben ontdekt die mee op deze realistische kar springt, eentje met iets in de titel ‘keep it real’. Er is al genoeg gezeikt op het internet en social media :). XOXO

      Like

    • Jenny zegt:

      Haha ja ik vind het gemakkelijker om op die manier te poseren :D. Jaa, wel geloof ik best!! Zou ik ook sowieso zijn! Nog eens proficiat met je eigen domein – echt zo heerlijk onafhankelijk dat :).

      Like

  2. johannaowlette zegt:

    Ik kwam hier toevallig terecht op rondreis van blog naar blog :) het bevalt me hier wel! ik ga blijven terugkomen!
    Ik wil het artikeltje van Elfi wel lezen maar helaas is de inhoud op facebook niet voor mij zichtbaar… heb je soms een andere link?

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Ontzettend fijn om te lezen, dankjewel :D blij dat dit je aanspreekt en ik hoop je nog terug te vinden. Goed dat je het me meldt want de link werkte bij het testen maar blijkbaar is er toch iets fout gelopen. Ik heb nu een nieuwe link aan dat tekstje toegevoegd :).

      Like

  3. johannaowlette zegt:

    wij hebben trouwens wel een eigen domeinnaam, vonden we wel leuk en is eigenlijk niet duur… we zijn met twee maar eigenlijk ben ik de actieve blogger ;)
    Ik vond het leukste moment aan bloggen tot nu toe de reacties op mijn breipatroon (al heb ik hoegenaamd geen breiblog! misschien 5 artikels op ruim 200 die erover gaan) en de mensen die daadwerkelijk een trui breien en me tonen op basis van mijn blog. Johanna die Vlaanderen kleedt, haha!

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Wauw Johanna dat is toch superleuk om die truien te zien bij andere mensen. Ikzelf heb het geduld niet om te breien haha maar ik kijk met veel bewondering wat mijn meme/oma kan maken; Zelfgemaakte spulletjes dragen toch nog altijd een aparte charme met zich mee :). Doe zo voort :D!

      Like

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

