REVIEW / LEVEN ZONDER SMARTPHONE STRESS

Smartphonestress VK

Een tijdje terug zag ik een oproep om een boek over smartphonegebruik te reviewen. Aangezien ik een liefde-haatverhouding met mijn GSM bezit, leek het me interessant om me wat meer in het onderwerp te verdiepen. Het boek is ondertussen uitgelezen maar wat zijn mijn indrukken?

Even geen beauty, reizen of outfits. Iets waarover ik geregeld nadenk is het (al dan niet) frequent gebruik van mijn smartphone. Toen ik de oproep zag om het boek ‘Leven zonder smartphone stress’ van Alexander Markowetz te reviewen, greep ik mijn kans. Vrijwel meteen kreeg ik de e-bookversie van het boek in mijn mailbox. Door mijn niet zo korte reis in Zuid-Afrika, bleef deze review eventjes op de to-dolijst staan maar hey het is klaar! Ik weet dat het een andere soort blogpost is dan gewoonlijk maar laten we het ‘iets anders’ omarmen nietwaar?

In het boek wordt meteen al de toon gezet en wordt er meer verteld over digitale burn-outs die het resultaat zijn van veelvuldig/onnodig smartphonegebruik. Doorheen het boek worden ook positieve voorbeelden gegeven hoe we de burn-outs en negatieve effecten kunnen vermijden. Eenvoudige tips komen eveneens aan bod. Iets wat me zeker bijbleef is dat we ongeveer elke 15 minuten worden gestoord door onze slimme telefoon (zo noem ik het ding ook graag). Neem daarbij dat we dagelijks meer dan 15 uur wakker -of iets wat er op lijkt- zijn en je merkt snel dat dit een probleem vormt als het gaat om onze productiviteit tijdens lessen, werkuren en ontspanningsmomenten. Het boek is daarom een goede wake-up call want door met je neus letterlijk in de feiten te zitten, denk je sneller na hoe het staat met jouw eigen smartphonegebruik. Het vierde hoofdstuk ‘De pauzeloze maatschappij’ beschouw ik daarom als een echt “confrontatiestuk” en als een van de betere van het boek.

In het tweede deel van het boek wordt er meer gefocust op eventuele oplossingen om het veelvuldig smartphonegebruik te verminderen. Er wordt ook iets verder ingegaan op de problemen die daarmee gepaard gaan. Zaken zoals minder productiviteit en concentratie komen vaak terug. In het boek wordt er ook op een ongecompliceerde manier interessante onderzoeken uiteengezet zodat het bijna fait divers lijken. Ik ben zo iemand die altijd graag feitjes onthoud dus dat is een plus. Het is volgens mij een andere manier om de inhoud van het boek sneller en beter te begrijpen. In het midden van het boek stuitte ik vaak op concentratieproblemen en daar heb ik me iets meer moeten doorworstelen. De laatste hoofdstukken hebben me dan weer weten te bekoren. Die delen van het boek namen opmerkelijke cases als voorbeeld vandaar. De tips en leuke onderzoeken bespreek ik bewust niet. Daarvoor moet je het boek lezen! ;)

Het boek is nog altijd een informatieboek en dus is een gezonde belangstelling in het onderwerp zeker nodig. Ik ben van nature al geïnteresseerd in dergelijke thema’s en misschien nog net iets meer door mijn opleiding communicatie. Het boek is vooral met een wetenschappelijke invalshoek geschreven dus keep that in mind. Daarom is dit boek misschien ook een goede tip voor iemand die nog een communicatieopleiding moet afronden. Als materiaal voor een paper of bachelorproef (ja, zelfs in de zomervakantie denken we hieraan). Hoe dan ook de schrijfstijl van het boek is vlot en eenvoudig dus gaat het lezen erg gemakkelijk. En nu. Probeer eens als test om die GSM niet elke 15 minuten aan te raken. Deal

‘Leven zonder smartphone stress’ van Alexander Markowetz is ook als e-book beschikbaar (19,99 euro). Vind hier meer praktische info over het boek.

Een gedachte over “REVIEW / LEVEN ZONDER SMARTPHONE STRESS

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)