Goodbye South Africa: hoe ik de afgelopen weken de tijd van mijn leven had (part 1)


Ik ben weer helemaal terug! Gedaan met de voorafgemaakte blogposts, live of eerder recente updates zetten weer de toon. Een week geleden zat ik nog in het fantastische Zuid-Afrika en dus zijn er redenen genoeg om even een snelle update te geven.

 

 

Ik durf wel eens overdrijven maar als ik het écht meen dan zal ik het wel geregeld opnieuw zeggen. Als ik zeg dat ik er de tijd van mijn leven hebt beleefd dan was dat ook zo. Jaren geleden popte het idee in mijn hoofd om ooit Kaapstad te bezoeken en dat ging uiteraard gepaard met een pak (hoge) verwachtingen. Teleurgesteld? Zeker en vast niet! Elke week dat ik popelde om het land te bezoeken was het meer dan waard!

 

 

Het zal ontzettend moeilijk worden om mijn reis in één postverslag te gieten daarom denk ik eraan om misschien nog wat post South-Africa vibes te laten heersen over deze blog. Ik heb al verteld over mijn eerste week in dit Kaapstadverslag maar wat heb ik gedaan tijdens mijn tweede week?

 

 

Tijdens de week was ik voornamelijk in Table View een tamelijk veilige buurt, niet zo ver weg van Kaapstad. Zonsondergangen met de Tafelberg in de achtergrond waren er dagelijkse kost. Trust me, je hebt geen nood aan WiFi of televisie wanneer je de luxe hebt om de Tafelberg elke dag en avond opnieuw te zien. Ik raakte nooit beu gekeken op dat uitzicht en was telkens opnieuw impressed. Ik leerde mijn reisgenoten ontzettend snel en goed kennen en deed geregeld uitstapjes met hen. Ik mis de groep nu al erg hard want met iedereen creëer je een speciale band. De ene is de grapjas van de groep, de andere is de persoon waarmee je diepe conservaties voert en dan is er nog iemand die wel altijd in is voor een feestje. Ohnee, dat laatste waren we eigenlijk allemaal een beetje. Oeps.

 

Zonder filter of course want dat heeft het niet nodig

 

Anyway genoeg over de groep. Over naar de weekenduitstapjes. Aangezien ik een sucker voor geschiedenis ben, stond een bezoek aan Robben Island erg hoog in mijn lijstje. Het is een must do als je in buurt van Kaapstad bent maar ik was eerlijk gezegd toch een beetje teleurgesteld. De gids was een oud-gevangene wat op zich wel heel erg indrukwekkend is maar hij was door zijn hoge leeftijd en erg zachte stem niet zo goed te begrijpen waardoor de boodschap niet overkwam. Erg jammer want ik dacht dat dit bezoek me meer zou raken.

 


 

Oh wat eigenlijk nog een grappig randverhaaltje is dat ik in Kaapstad geregeld jonger werd ingeschat. Ik ben feitelijk 22 jaar maar vaak werd ik 17 geschat. Soms wist ik niet of het een compliment te noemen was of niet maar ik gok dat ik dat later leuker zal vinden. Het was zelfs zo dat een crewmember van de Robben Island ferry me toegang verbood aan het dek (is enkel iets voor +18’ers) want hij dacht dat ik – ja hoor- 17 was. Stiekem was het een heel erg beetje leuk om hem erop te wijzen dat hij er erg naast zat.

 

 

Daarna bezochten we bij de V&A Foodmarket: a foodheaven on earth. Deze markt vind je aan het Waterfront. Ik ben verzot op hapjes en deze plaats is daar een fantastische stash van. Zeker bezoeken dus als eten je hart altijd een beetje sneller doet slaan.

 


Afsluiten deden we met de kleurrijke huisjes in Bo Kaap. Altijd Instagramproof, zelfs op een grijze dag. Er werd me verteld dat deze huisjes de kleuren kregen tijdens de slavenperiode in Zuid-Afrika. Families werden zonder veel gevoelens uit elkaar gedreven en de slaven van toen kregen dan bijvoorbeeld een blauw huis toegewezen. De kleuren zijn gebleven, de slaven zijn gelukkig verdwenen. Nu is Bo Kaap een opkomende buurt vlakbij de bekende straat Long Street.

 

 

De dag erna deden we met een erg amusante groep een wijntoer doorheen Stellenbosch, Paarl en nog wat wijndorpjes die ik me nu niet meer kan herinneren. We leerden er om als echte pro’s wijn te benaderen. Eerst aandachtig ruiken, de mond volledig bedekken met het alcoholische druivendrank om het dan niet uit te gieten maar uit te drinken. De gids zag uitgieten van wijn als iets respectloos. Feel ya maar ik vrees dat het geen verrassing is als ik zeg dat deze toer niet geheel nuchter is geëindigd.

 

 

Volgende week zondag online – een verslag over mijn derde en laatste week in Zuid-Afrika. Safari en pinguïns included.

Een gedachte over “Goodbye South Africa: hoe ik de afgelopen weken de tijd van mijn leven had (part 1)

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

