WHAT ABOUT MAKE-UP?

Oké, ik ben met deze blog begonnen met enkel het thema beauty maar eigenlijk heb ik amper verteld wat ik écht van make-up vind. Tot nu toe bleef dat wat beperkt tot mijn eerste versie ‘about me’. Tijd om mijn visie kort met jou te delen! Trouwens, de lichte aanleiding hiervoor is een klein voorval dat gisteren gebeurde.

 

Eigenlijk wilde ik al veel eerder zo’n post plaatsen maar sinds een kleine 20 uur geleden kreeg ik meer motivatie hiervoor. Gisteren werd ik door twee kleine jongetjes nageroepen als ‘schminkdoos’. Ik schrok me te pletter want:

 

  • How dare they? Ik durfde als miniatuur meisje niet zo naar grote mensen roepen. Wat zijn die kleine mensjes tegenwoordig mondiger geworden. Wat niet altijd slecht is natuurlijk.

 

  • Ik had enkel felroze lippenstift, beige oogschaduw (die je amper kon zien) en een laagje mascara aan. Een erg natuurlijke look als je die felroze lippen niet meerekent. Je moet toch ergens een accent leggen, nietwaar *beeld je nu even een knipoogje in* ? Hoe dan ook als dit al genoeg is om nageroepen te worden als schminkdoos dan is die doos maar een zielig kleine stash. En gelukkig niet de mijne.

 

  • Om positief af te sluiten: mensen moeten kunnen zijn wie ze willen zijn. Mocht ik in de (verre) toekomst ooit kinderen hebben dan zal dat één van de eerste dingen zijn die ik hen aanleer. Als de ene graag met een zogenaamde pyjamabroek of met blauw gekleurde lippen naar het werk gaat, so be it.

 

 

Ja, ik draag make-up so what? Bijna elke week draag ik 5 dagen op 7 GEEN make-up. Erg bewust zelfs. Ik laat mijn gezicht rusten want dat moet ook gebeuren. Dat ik geen ochtendmens ben en niet vroeger zou opstaan voor wat make-up zit er ook voor iets tussen. Tonnen poedertjes zijn sowieso niet oké voor je huid want anders kan de huid niet ademen. Ik hou het heel vaak naturel zodat ik nog steeds mezelf herken. Wanneer mijn gezicht zodanig ‘opgepuft’ is met allerlei producten word ik bijna lichtroos van innerlijke irritatie. Het voelt dan bijna als een masker en allesbehalve natuurlijk. Andere mensen hebben met dat plakkerig gevoel geen probleem en dat vind ik best oké voor hen. Ieder zijn ding!

 

 

 

Genoeg met de frustratiegevoelens. Wat vind ik wel leuk aan make-up? De inspiratie, vrolijkheid en passie. Het is geen toeval dat het woord ‘artiest’ verwerkt zit in make-up artist (voor de noobies: vaak gebruikte afkorting hiervoor is trouwens mua). Ik ben geboeid hoe die mua’s andere mensen zo prachtig kunnen maken met soms zo weinig middelen. Ik kan uren naar filmpjes van make-upartiesten kijken op Youtube en blijven gefascineerd zijn door hun technieken en ideeën. Voor mij is het als een lichtje in de duisternis net nu de actualiteit bijna enkel bericht over ziekmakende zaken. Ik geniet oprecht wanneer ik mij maquilleer en getuige ben van de lichte transformaties op mijn gezicht. Wild enthousiast kan ik ook worden van een bepaalde lippenstift. Grote hartjes voor die momenten. Ik kan eigenlijk nog zoveel woorden gebruiken om mijn interesse in opmaak- en verzorgingsproducten te uiten maar dan zal deze blogpost érg lang worden en nobody got time for that.

 

 

Mijn punt is: we moeten meer aanvaarden dat mensen zich soms liever anders kleden of maquilleren. Het gebeurt nog altijd te weinig ondervind ik. Niet enkel tijdens mijn petieterige belevenis gisteren maar ik merk dat er soms weinig begrip is in dit Belgenlandje voor bepaalde alternatieve keuzes. Niet overal en altijd of course. Je moet in zo’n kwestie een beetje grijsdenken en zeker niet zwart-wit maar als je eens over de landsgrenzen heen gaat, merk je dat raar opkijken al iets minder. Dat is zeker het geval in lovely England om maar een positief voorbeeld te geven. Er is al genoeg shit aan het gebeuren in deze wereld waarom dan commentaar geven op een persoonlijke beslissing? Laat liefde en acceptatie heersen en laten we onze figuurlijke middelvinger tonen tegenover wrok en intolerantie. Deal? Om het even heel big aan te pakken na zo’n klein gebeuren hihi ;).

 

 

Mijn ‘schminkdooslook’ van gisteren ;)

10 gedachtes over “WHAT ABOUT MAKE-UP?

  1. MyStyleMichelle zegt:

    Je hebt helemaal gelijk! Waarom moeten we toch altijd kritiek hebben op de manier waarop iemand graag voor de dag komt. Laat iedereen zijn eigen ding doen, dan is deze wereld ten minste ook niet zo saai. Je ziet er trouwens met en zonder “schminkdooslook” heel mooi uit :) Xxx

    Liked by 1 persoon

  2. emmaverbeke zegt:

    Heel erg goed geschreven. Ik kan me er ook helemaal in vinden! Wat stom dat die jongetjes je nariepen. Het valt inderdaad op dat we in België niet te vaak ons eigen ding mogen doen, bijvoorbeeld op het vlak van make-up. Heel belachelijk eigenlijk..

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Dankjewel voor je supertoffe reactie. Ik had meteen een glimlach wanneer ik hem las ;). Het was inderdaad niet zo leuk maar ook niet supererg. Het deed me vooral nadenken hoe sommige mensen meteen een oordeel hebben terwijl ze net zo’n experimenten zouden moeten toejuichen! Heel blij dat je er ook zo over denkt! I’m not the only one hihi :) xxx

      Liked by 1 persoon

  3. hanneverleysen zegt:

    Nou zeg wat grof van die jongens. Ik vind dat iedereen moet doen waar hij/zij zich het beste bij voelt en daar moet de rest van de wereld zich maar bij neerleggen. Je moet trouwens eens luisteren naar het nummer ‘Paint’ van Dodie Clark op youtube. Heel toepasselijk bij dit onderwerp ;)

    Liked by 1 persoon

  4. Maaike zegt:

    ‘Leef en laat leven’ is dan ook mijn motto: als andere mensen iets graag doen, laat ze dan. Ik vind het dan ook totaal onnodig dat jongens je nariepen met ‘schminkdoos’ want zoveel make-up heb je niet eens op! Maar wel een leuk geschreven artikel! <3

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Een motto waar velen zouden moeten naar leven volgens mij. Inderdaad, erg raar! Daarom dat ik zo geschrokken was want ik draag vaak meer make-up. Dankjewel voor je superleuke reactie! Heel erg lief! xxx

      Like

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

