TO BE OR NOT TO BE: SPORTY SPICE

De maand mei heb ik afgesloten zonder een blogpost over mijn favorieten. De reden is simpel: ik had geen nieuwe favorieten en ik wilde er ook geen uitvinden. Deze maand doe ik het ook anders dan gewoonlijk. Een persoonlijkere post deze keer. Ik besloot om het eens te hebben over de meest budget sport die er bestaat namelijk lopen.

 

Sport en ik zijn lang geen dikke vrienden geweest. Excuses waren bijna gegarandeerd aanwezig wanneer er een nieuwe les lichamelijke opvoeding op de planning stond. Vaak dacht ik: “Shit, wat verzin ik nu om op de bank te kunnen zitten?”. Ik heb geen conditie. Ik heb geen sportief lichaam. En ik heb te vaak zin in ongezond voedsel. Bad combo, I know.

 

Oké, ik ben nog maar een twintiger maar ik vrees dat die nummer drie vooraan in mijn leeftijd er sneller zal zijn dan verwacht. De tijd ga nu al ontzettend snel vind ik. Heel leuk maar vaak even beangstigend. Ouder worden is momenteel mijn katalysator om eindelijk iets sportiever te worden. Sportiever ja, sportief ben ik (nog) niet. Bijna wekelijks begin ik de moed te vinden om te gaan lopen en dat loopt al enkele weken goed. Het gevoel na (meer dan) een halfuurtje lopen is inderdaad wel top. Voor mensen die te veel denken aan van alles en nog wat, ook wel piekeraars genoemd, dit is je medicijn. Je hoofd is even o zo leeg en dat is o zo zalig.

 

Back to running. Zelf benieuwd hoelang ik de sporty spice vibes zal hebben 🙈 #backtorunning #zovijf

A post shared by Jennifer Maes (@jennifermaess) on

 

Voor sporten dient er toch wel wat motivatie naar boven te komen. Waarom zou je anders uit die zetel komen? Voor sommige is dat om een gestroomlijnd lijf te hebben, voor anderen is die reden de toekomst en voor nog andere wezens is dat nog iets anders waar ik nu niet kan aan denken. Ik behoor in het tweede luik. Ik geef nul geld uit aan sport aangezien ik gewoon gezellig even jog in de buurt. Dat doe ik zonder een parel uit de Ivy Park-collectie van Queen B maar met een outfit die even goed mijn blokoutfit kon zijn.

 

Anyway, ik wil van dat lopen graag een gewoonte maken. Om alle brainshit uit mijn hoofd te halen, om het een gewoonte te maken vooraleer mijn lichaam te veel veranderd en vooral om éindelijk die conditie eens te hebben. Vaak betrap ik mezelf nog aan de excuses ‘te moe’ en ‘te slecht weer’. Maar ah, als ik het dan toch doe en de vorige loopsessie was nog maar een week geleden: vet leuk om dat verschil al te merken met een paar jaar terug waar de excuses zich elke week opnieuw opstapelden en veel talrijker waren dan nu. Aan een loopwedstrijd (een échte, geen Color Run -been there, done that, loved it too) meedoen is dan ook iets wat hoog op mijn bucketlist staat.

 

sportmotivatie

Dit past té goed in de categorie ‘excuses’. (Bron beeld: nl.pinterest.com/pin/52354352541390547/

 

Aan de mensen die zich herkennen in dat coach potato-gedoe: begin met een kwartiertje lopen. Eventueel met start to run. Zorg ervoor dat je een doel hebt. Ik had dat jaren niet en dat was een van de grootste redenen waarom ik het niet volhield. Eerst wil ik van lopen een wekelijkse gewoonte maken, meedoen aan een loopwedstrijd is mijn volgend doel.

 

Aan de mensen die wel vaak sporten: I’m so jealous. Serieus. Hoe doe je het? Waarom doe je het? Geef hier zo wat van die sportieve talenten! Hoe dan ook: succes iedereen! Met de blok, met het werk, met het sporten (en ja ook het niet-sporten). Tot de volgende! XO

 

Q: In welk team hoor jij? #teamcoachpotato of #teamsportyspice? 

 

 

 

 

 

 

9 gedachtes over “TO BE OR NOT TO BE: SPORTY SPICE

  1. mystylemichelle zegt:

    Op het moment probeer ik het hardlopen ook weer op te pakken. Ik vind het erg leuk om te doen, maar ben vaak uitgeput of heb geen tijd. Dan zeg ik tegen mezelf: “Ach, ik fiets toch vijf dagen in de week bijna een uur heen en een uur terug naar school. Hardlopen heb ik niet nodig.” Maar eigenlijk wil ik er wel een gewoonte van maken om te gaan hardlopen. Het is goed voor je en als ik over een jaar ga studeren valt dat fietsen weg en moet ik wel iets doen om in beweging te blijven. Xxx

    Like

    • Jenny zegt:

      Hi Michelle! O zo herkenbaar die excuses. Ik gebruik ze nog, gelukkig al iets minder. Toen ik op kot zat, deed ik alles te voet. Echt alles. Ik werk nu op kantoor en doe zeker niet zoveel kilometertjes meer dus doet dat extra deugd om eens in de buitenlucht te zitten. Zeker dus ook die gewoonte weer oppakken! We motiveren elkaar als de ene een excuus vindt, deal? :D

      Liked by 1 persoon

      • Jenny zegt:

        Wauw super! Echt goed! Ik zou eigenlijk echt eens moeten bijhouden hoeveel k ik loop. Morgen is het mijn beurt (als ik de motivatie vind hihi). XOhttps://widgets.wp.com/notifications/2482940165#

        Liked by 1 persoon

  2. mystylemichelle zegt:

    Succes! Ik gebruik de app en website van Runkeeper. Om eerlijk te zijn heb ik het nog maar één keer gebruikt, maar tot nu toe zou ik het zeker aanraden. (Alleen de app op mijn mobieltje al heeft me na twee weken wel gemotiveerd om eens te gaan hardlopen ;) ) Xxx

    Like

  3. Lien zegt:

    Ik ben altijd wel al sportief geweest, maar dan eerder volleybal spelen. Dus herken je struggles met lopen wel, want ik haatte het vroeger en kon het ook helemaal niet goed (na 10 minuten kon ik al niet meer, over conditie gesproken…). Dus toen was ik daar ook altijd met allerlei excuses. Maar sinds dit jaar heb ik lessen conditietraining gevolgd met een vriendin en wat een verschil! Nu loop ik 2x per week 5km en hou ik er echt van. Ik denk dat het gevoel dat ik progressie maak me het meest van al motiveert + het feit dat ik niet wil dat al dat afzien in de conditietraining voor niks is geweest.

    Like

  4. naomipater zegt:

    Ik probeer mezelf minimaal 2 keer per week naar de sportschool te sleuren, maar vaak sla ik een week over. Mijn motivatie is echt ver te zoeken. Het eten is ook gewoon allemaal veelste lekker😂 heel veel succes met sporten!💪

    Like

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

