BUDGET TIP: RECYCLEREN BIJ H&M

vsco-photo-2 (1).jpg

Sommige zijn bekend met het recycleerprogramma van H&M. Sommige nog (altijd) niet. In mijn vriendenkring zitten er ook nog recycleermaagden, no worries. Een paar wisten zelfs niet dat je kledij kon inzamelen in hun winkels. Ik ontdekte deze actie al een paar jaar terug maar deelde deze graag mee als een budgettip voor jou!

 

H&M is al een paar jaar bezig met deze duurzame actie. Al sinds het begin doneer ik mijn afdankertjes en kapotte kledij aan deze actie. Ik vind het een goed initiatief en zet het daarom graag even onder de kijker. Kan je ook wat kledij missen? The following steps are…

 

  1. Maak eindelijk eens werk van die lentekuis. I know dat je het nog niet hebt gedaan. Het is nog altijd leuker en gemakkelijker om met een kledingkast te werken met modeparels die je écht draagt.
  2. Stop jouw afdankers in een zak en doe dat niet in een erg kleine maar eerder in zak met een gemiddelde grootte. Welke kleren mag je recycleren? Kapotte kleren met 874 scheuren of gaten in en minder kapotte kleren die je erg beu bent. Textiel in alle vormen en kleuren, het is meer dan welkom bij H&M. Dus ook huishoudtextiel voor mocht je nog niet klaar zijn om bepaalde kledingstukken te dumpen.
  3. Drop je kleren in de recycleerbox die dicht bij de kassa staat. Zoek wanhopig oogcontact met een H&M-verkoper en ontvang je bonnetje met 15% korting.

 

vsco-photo-1 (1).jpg

 

Oké, 15% is niet enorm veel maar het scheelt vaak toch al een paar drankjes of taartjes en zo bespaar je weer iets. Het blijf beter dan de volle pot betalen, toch? En je bent ecologischer bezig door textiel een tweede leven te geven. Deze actie gaat normaal gezien het hele jaar ononderbroken door. Dus als je zin hebt, kan je het lekker doen en hoef je niet te wachten tot die bepaalde inzamelperiode die sommige andere ketens wel hebben.

 

Maar hoe gaat die recyclerende kledingketting precies in zijn werk? H&M wil met deze actie alle soorten textiel verzamelen en het gebruiken in nieuwe kleding maar ook om energie te maken. Dat laatste gebeurt vooral wanneer het textiel té kapot is. H&M zou met deze actie niets verdienen en zou met de inkomsten hun klanten bedanken en goede doelen voorzien van nodige steun. Als je hierover meer wilt weten, kan je surfen naar H&M Charity Star. Je kan op de website ook zien hoeveel elk deelnemend land binnenhaalt. Wij Belgjes doen dat nog niet zo slecht!

 

vsco-photo-4.jpg

 

Je mag tallozen keer zakken binnendragen maar je krijgt niet altijd een bonnetje. Per dag kan je tot maximum twee bonnetjes verkrijgen en kan je daarom twee zakken per dag inleveren.

 

Elk bonnetje is geldig tot een bepaalde datum. Je kan dus gerust je bonnetje nog even laten liggen en het gebruiken wanneer je echt dat ene item wilt scoren bij H&M. Ik weet de precieze datum niet maar even laten liggen kan dus perfect. Alleen heb ik dat niet gedaan bij mijn laatste inzamelmoment en kocht ik meteen al deze hoed. Ik moest en zou een casual hoed hebben. Ik vind dat altijd zo pretty maar had er nog altijd geen. Er was altijd iets wel iets wanneer ik eentje paste: te groot, te klein, een lelijk model. Happy dat ik deze nu heb. Nu het nog écht dragen…. ;)

 

vsco-photo-3 (1).jpg

4 gedachtes over “BUDGET TIP: RECYCLEREN BIJ H&M

  1. Beyoutifool zegt:

    Ik had er al eens iets over gelezen, maar heb het zelf nog nooit gedaan! Misschien toch maar eens doen, want zo een korting is natuurlijk leuk meegenomen. En zeg, die hoed is een superschone aankoop, dat staat u echt goed :D Zo’n beetje alternatief, like it! xx

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Wel, er zijn nog mensen die het wel kennen maar niet goed weten wat of hoe. Ik doe het zelf echt heel vaak – snap zelf niet waar ik nog de afdankertjes vind op een duur – en inderdaad dan is korting wel altijd welkom! En haha dankjewel! Het is een heel erg klein beetje buiten mijn comfortzone die hoed maar net daarom dat het leuk was om deze te kopen :D. XXX

      Like

  2. Naomi zegt:

    zelf kende ik het ook al, maar ik bracht er mijn kledij nog niet binnen. daar heb ik mijn eigen adresjes voor. maar aangezien je zegt dat er ook kapotte kledij mag gebracht worden kan ik op die manier wel nog iets beter bijdragen aan het hele systeem.

    zelf doe ik mijn kledij naar de kringloopwinkel of thriftstore in de buurt. op die manier weet ik dat het lokaal hergebruikt worden. ik zal niet slecht kledij in een container steken aangezien je niet écht weet wat er mee gedaan wordt. en kapotte kledij ging gewoon de vuilbak in, maar hé nu weet ik dat ik het ook bij de h&m kan binnenbrengen en er zelf ook nog iets aan heb.

    xx Naomi

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Ja, ik vind het ook goed dat je iets breder kan gaan en kapotte kleren kan afgeven. Eergisteren nog versleten handdoeken erin gegooid hihi, easy! Andere kleren die nog in goede staat zijn zal ik ook niet meteen in de h&m zak gooien maar hou ik voor een ander initiatief ;).

      Like

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

