DIY / Avocadohaarmasker

vsco-photo-3.jpg

Onlangs koos ik voor een kapsel met iets fellere highlights en die ‘blondere’ plaatsjes hebben meer bescherming nodig. Een haarmasker is dus meer dan welkom. Ik zocht inspiratie en vond dat in het boek ‘Beauty’ van Lauren Conrad.

 

Even ter zijde: hoe heerlijk was het niet om die felle zonnestralen opnieuw te voelen? Doet me zo verlangen naar de zomer! Hoe dan ook de zon kan erg schadelijk zijn voor je haar want haar UV-stralen kunnen de buitenste laag van je haar beschadigen. Je haar voelt sneller droog aan en zal uiteindelijk vaker te maken hebben met droge punten. Beschermen dus! Hoe het precies met UV-bescherming zit in dit haarmasker, daar is het eerlijk gezegd nog raden naar maar je haar extra voeden kan zeker geen kwaad. Zeker niet wanneer de zon enorm hard schijnt.

 

 

Ik nam het boek van Lauren Conrad nog eens van mijn boekenrek en zag daarin eenvoudige tips voor een haarmasker. Ik koos voor het avocadomasker omdat avocado sowieso een safe optie is als je vindt dat je haar een deftige verzorging verdient. Het masker bevat naast avocado ook ei. Dat laatstgenoemde ingrediënt belooft ook altijd enorm goede resultaten voor je haar doordat het rijk is aan proteïnen. Ik heb geen superervaringen met ei in mijn haar maar hey we proberen dit masker wel eens. Jouw drie wapens voor dat gewenste kopje met gezond haar:

 


Het maken van dit haarmasker duurt totaal niet lang (zeker niet langer dan 10 minuten). De drie stappen die volgen bij het maken van het masker:

 

  1.  De volledige inhoud van één avocado doe je in de schaal/pot die later gebruikt om alles te mixen. Ik sneed de avocado nog in kleinere stukjes om het mixproces wat smoother te maken.
  2. Dan volgen er vier eetlepels yoghurt. Ik gebruikte natuurlijke yoghurt zoals je kan zien op de foto bovenaan.
  3. Je hoeft dan nog één eiwit toe te voegen en het haarmasker is ready to mix. Helaas ben ik erin geslaagd om die laatste stap te doen mislukken en voegde ik niet enkel het eiwit maar ook het eigeel bij het mengsel. Ahja, een beetje (klunzige) persoonlijkheid toevoegen kan er wel bij ;).

 

Tip: gebruik een langere, eerder verticale pot. Een grote brede schaal als deze onderaan is mooi op een foto maar minder handig als je spetters wilt vermijden.

 

vsco-photo-1.jpg

 

Je hebt met het mengsel meer dan genoeg, ook al heb je langer en dikker haar dan ik. Je moet het haarmasker een halfuur laten inwerken. Een halfuur is wel best lang. Ik had eveneens enorme twijfels door de dunne substantie van het masker.Ik was erg op mijn hoede omdat ik het gevoel had dat ik over een grote kans beschikte om ergens een groene druppel terug te vinden. Niet zo comfortabel dus.

 

Je moet het haarmasker ook uitwassen met koud / lauw water want door warm water zou het ei stollen en kan je haar een erg plakkerige boel worden (volgens LC herself).

 

vsco-photo-2.jpg

 

Anyway, ik waste het goedje uit en ik moet eerlijk zijn: mijn haar was wel zachter dan gewoonlijk maar ik weet niet of ik het opnieuw zal proberen. Het haarmasker maken, neemt niet veel tijd in beslag maar een halfuur ongemakkelijk liggen wezen, dat is niets voor mij. Het recept – waar je dus effectief maar één eiwit nodig hebt in plaats van een volledig ei ;)-  staat op pagina 40 in het boek van California chick Lauren Conrad. Het boek zelf heb ik al jaren maar het is nog altijd erg fijn om erin te bladeren. Een aanrader mocht je die nog niet hebben. Tot de volgende XO!

 

 

 

9 gedachtes over “DIY / Avocadohaarmasker

  1. Hanne zegt:

    Die foto met het goedje in je haar, moet je toegeven, ziet er best wel een beetje smerig uit hahaha. Weet je, ik heb eigenlijk nog nooit een echt haarmasker gebruikt. Enkel kokosolie, dat smeer ik er soms wel eens door. Moet je trouwens zeker eens proberen: ’s avonds kokosolie in je haar smeren, er een nachtje mee slapen en ’s morgens gewoon uitwassen. :) x

    Like

    • Jenny zegt:

      Kokosolie stond al op het lijstje, dankjewel voor je tip. Zal ik zeker eens doen :)! En over dat smerig gedoe: ja dat klopt maar ik ben al niet aan mijn proefstuk toe als het daarover gaat. Tangled van Lush vond ik eigenlijk nog veel erger uitzien en het was moeilijker uit te wassen. Met dit haarmasker had ik dat uitwas-probleem niet dus dat is wel oké. Ik denk ook dat het een beetje gedoemd is om er zo uit te zien wanneer je met vastere ingrediënten zoals avocado werkt of wanneer je niet zo’n topmixer hebt (hihi). X

      Like

    • Jenny zegt:

      Hihi ja, ik verschiet er zelf een beetje van dat het zo groeit! En ik eet niet graag avocado, misschien daarom dat ik het niet zo erg vind om dat te mixen voor een haarmasker :p. Anyway het was leuk om eens te proberen maar ik denk niet dat ik het nog eens zal doen ;) X

      Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Haha ja, het zal bij die ene keer blijven denk ik. Tof om eens te proberen maar ik zou graag nog andere willen maken. Ik lust geen avocado dus misschien daarom dat ik het niet zo moeilijk heb omdat op mijn haar te smeren hihi XO

      Like

  2. Naomi zegt:

    Haha, echt iets wat ik ook zou voorhebben. En als het niet van onhandigheid is, dan wel omdat ik niet goed genoeg lees. Oh en ei *breekt het gehele ei* oeps.

    Jammergenoeg heb ik net 2 geprakte avocado gewoon opgegeten, maar ik onthou het voor de volgende keer.

    xx Naomi

    Liked by 1 persoon

    • Jenny zegt:

      Ja écht haha het was zo. Ik wist perfect dat niet het volledige ei erin moest maar doe het dan toch #typisch. Ik vind het bij zo’n DIY’s altijd leuk om mijn eigen verzorgingsproducten te maken. Of het dan effectief wat uitmaakt op mijn haar vind ik soms minder belangrijk maar ik merk toch al aan mijn haarpuntjes dat ze opnieuw een verzorging nodig hebben. Misschien werkte het haarmasker toch nog :D.

      Like

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

