DIY BODY SCRUB: LAVENDER FRESH MINTNESS

Hey you! Voor mijn tiende blogpost wilde ik eens iets anders doen. Een beetje variatie kan geen kwaad, niet? Deze keer geen review maar mijn eerste DIY! Het is helemaal niet moeilijk en neemt ongeveer 10-15 minuutjes in beslag. Hopelijk bevalt het jou :) So… here we go!

De zon schijnt volop en dat is extra fijn nu de meeste onder ons vakantie hebben. Ik persoonlijk ben geen zonneklopper (iets moet mijn sneeuwwitte huid verklaren) maar ik weet dat sommige mensen gek zijn op tanning.

Allemaal heel fijn.. Maar wat misschien niet zo fijn is, is dat ondertussen een hoopje dode huidcellen zich settelen op je huid. Daardoor kunnen er poriën in je huid verstopt zitten en dat zorgt ervoor dat je sneller met puistjes en andere stomme shizzle aka oneffenheden zit.  Een scrubbeurt heeft een soort van schuureffect waardoor je die dode huidcellen (tijdelijk) vaarwel zegt.

Hoe weet je nu dat je met dode huidcellen te maken hebt? Op sommige plekken voelt je huid wat ruwer, droger aan. Dat zijn alvast plaatsen die een scrubbeurt kunnen gebruiken. Plekken die zeker extra aandacht verdienen, zijn onder andere je knieën,ellebogen en voeten. Maar nu je toch bezig bent, waarom niet ook de rest van je body doen? ;) (Keep in mind: zeker geen scrub rond de huid bij je ogen gebruiken. Deze huid is erg fijn en staat niet echt te wachten op een schuurbeurt. )

En nee, je sunkissed huidje zal niet vervagen. Integendeel! Het is net mooier en egaler bruin. Bovendien is scrubben ook erg gezond voor je huid! Is dat niet wat fijner dan een bruin huidje én een laagje dode huidcellen?

Zo, dat was eventjes kort about scrubbing. Tijd om er nu zelf eentje te maken. Mijn selfmade scrub ruikt heel fris. Ik ruik bijzonder goed lavendel en munt en ben echt weg van de fijne geur. Mijn zus en ik hebben het getest als proefkonijnen. Na gebruik voelt je huid wat zachter aan. :)

First things first. Wat heb je nodig? 

x een potje om je selfmade scrub in te doen en een lepel om alles te roeren

x 2 druppels bad/ geurolie

x 4 à 5 theelepels amandelolie (niet zomaar eentje, een amandelolie die geschikt is voor gezicht en lichaam)

x 4 theelepels douchecrème (neem geen al te vettige variant)

x 10 theelepels gekristalliseerd suiker

x een takje munt (ik gebruikte 8 grote blaadjes en mixte deze in de blender om ze erg fijn te krijgen, de kleine blaadjes heb ik gebruikt puur als decoratie)

Alle wapens/ingrediënten bij je? Dan leg ik je in een paar stapjes uit hoe ik mijn eigen scrub heb gemaakt. 

1. Gebruik eerst en vooral een groter potje dan ik (want ojee ik heb veel suiker gemorst). Doe dan 2 theelepels amandelolie bij de suiker. Roer wat en doe dan er nog twee of drie theelepels bij. Doe niet alles in 1 keer zodat je een beetje controle hebt over de structuur van je scrub.

Processed with VSCOcam with f2 preset.

Processed with VSCOcam with f2 preset

Dit is het resultaat na 4 theelepels amandelolie.

2. Daarna doe je twee theelepels badcrème erbij. Ik gebruikte de Wilde Rozen Verwendouche crème van Weleda maar je kan ook iets anders vloeibaars nemen uiteraard. Is het papje nog te droog en te suikerig? Doe er dan voorzichtig nog een lepeltje bij (eventueel nog een lepeltje) tot je de gewenste structuur krijgt. (Ik heb geen foto van deze stap want ik kon op dat moment niet multitasken. Het goedje drupte snel van mijn lepeltje. Sorry!).

3. Deze stap vind ik de leukste: de badolie toevoegen aan de almost-ready bodyscrub. Ik koos voor lavendel van Kneipp. Twee druppeltjes is al genoeg want de geur is al erg sterk! Twee druppeltjes en mijn scrub is helemaal mintblauw. En blauw is nu toevallig mijn lievelingskleur…tiens ;).

Oeps.. gemorst! BTW: leuke blauwe kleur hé? :)

Oeps.. gemorst! BTW: leuke blauwe kleur hé? :)

4. Le finishing touch: de munt! Ik stak de 8 blaadjes in de blender zodat ze erg fijn waren voor de scrub. Et voila! Het is klaar.

Sorry mama dat je bloemetjes decorstukjes zijn geworden! Ze waren zo mooi bij het potje hihi.

Voila de selfmade Lavender Fresh Mintness bodyscrub! (Sorry mama dat je bloemetjes decorstukjes zijn geworden! Ze waren zo mooi bij het potje hihi.)

Omdat alles erg fresh en selfmade is, heeft deze scrub natuurlijk niet zo’n erg lang leven voor zich. Hoe lang precies? Hangt af van hoeveel je gebruikt, maar het zal waarschijnlijk geen maand bij je douche kunnen blijven staan. (Dat is toch een beetje mijn voorspelling.)

Wanneer je de scrub opnieuw gebruikt,  gewoon eventjes roeren met een lepeltje. Na een tijdje kan het zijn dat de suiker is gaan liggen onderaan het potje. Roeren en ya ready to go!

Tip: scrub je best ’s morgens want door de zon is je huid sneller beschadigd.

De douchecrème, amandelolie en badolie: twee heerlijke geuren bij elkaar! ( Ja twee want de amandelolie ruik je niet ;) )

De douchecrème, amandelolie en badolie: twee heerlijke geuren bij elkaar! ( Ja twee want de amandelolie ruik je niet ;) )

Details over de producten die ik heb gebruikt: 

– De amandelolie die ik kocht bij Di is van Lovea Bio en kost 6,97 euro voor een flesje van 50ml.

– Ik kocht voor deze DIY een badolie verwenset van Kneipp. Zo’n verwenset kost 9,99 euro. In deze doos zitten er 5 kleine flesjes badolie. (BTW Dit is ook een leuk cadeautje om iemand mee  te verwennen maar eigenlijk is een gepersonaliseerde scrub maken nog origineler :) )

– De douchecrème die ik gebruikte was  Wild Rose Cream Bath van Weleda (7,99 euro voor 200 ml). Nog eens een BTW! Tot 1 augustus is er een pop-up shop van Weleda in Gent. Ik kan helaas geen bezoekje brengen maar misschien een ideetje als jij binnenkort eens in Gent bent :).

– Mijn potje is van Casa en kost 1,79 euro.

Jep, alles samen is dit misschien een dure scrub maar je kan er ook veel meer maken dan eentje. Plus ik kocht express deze producten nog aan omdat ik niets meer in huis had. Het is perfect mogelijk dat je alle ingrediënten hebt liggen en dat je niet hoeft extra geld uit te geven :).

Hoe schattig zijn zo'n potjes niet? :D

Hoe schattig zijn zo’n potjes niet? :D

Zo dit was mijn eerste DIY! Laat gerust weten met een reactie of like als je dit leuk vindt en misschien doe ik dan nog eens een DIY. Als je deze scrub zou maken (ik zou écht superhappy zijn als iemand eentje maakt met mijn receptje als basis), mag je mij altijd taggen via Instagram (maesjenn), Twitter (maes_jenn) of mag je het resultaat altijd naar mij e-mailen. Ik wil heel graag het resultaat bij iemand anders eens zien.  Maar dat is een beetje very good case scenario ;). Mocht er tijdens het namaken van deze scrub iets foutlopen, let me know en dan zoeken we naar een oplossing!

Tot de volgende!

XO Jenny

20 gedachtes over “DIY BODY SCRUB: LAVENDER FRESH MINTNESS

    • Jenny zegt:

      Ooh zo leuk:D
      Laat me weten hoe het ging! Maak wat ruimte voor improvisatie en eigen touch, altijd fijn :D. Ik volg ook niet altijd de regels. :p
      Mocht er wat foutlopen, let me know! XO

      Like

Tell me, wat is jouw reactie op deze post? :)

